In de spotlight: event marketeer Tom Fopma

In de spotlight Tom Fopma

Bij TalentCare werken ambitieuze zorgverleners met passie om de zorg te verbeteren. Maar wie zorgt er eigenlijk voor hen als zij voor anderen zorgen? Het kantoorteam. Deze medewerkers stellen we graag allemaal aan je voor. Deze keer: event marketeer Tom. “Op mijn vijftiende schreef ik me in bij de Kamer van Koophandel als dj en evenementenorganisator.”

Je bent nog relatief nieuw bij TalentCare. Wat doe je precies?

“Ik werk als event marketeer in het marketing en recruitment team. Mijn taak is om evenementen te organiseren. Eigenlijk is dat heel breed. De ene dag organiseer ik een workshop voor een studievereniging. De andere dag bouw ik een studio voor onze online inspiratiesessies.”

Waarom past deze rol bij jou?

“Organiseren doe ik al mijn hele leven. Zo hield ik me op de basisschool al bezig met het licht en geluid tijdens het kerstfeest en de musical. Tijdens mijn eerste feest op de middelbare school keek ik naar de dj’s en dacht: dit kan ik ook.

Op mijn vijftiende schreef ik me in bij de Kamer van Koophandel als dj en evenementenorganisator. Vanaf dat moment draaide ik in heel Groningen. Van schoolfeesten tot bruiloften.”  

Toch ben je nu geen dj…

Lachend: “Eigenlijk kon ik helemaal niet zo goed draaien. Maar ik was wel goed in muziek uitzoeken. En in de sfeer aanvoelen.  

Tijdens mijn studie Media en Entertainment Management ben ik de festivalwereld ingerold. Eerst als vrijwilliger bij een poppodium, later als tourmanager van een band en producent. In die laatste rol werkte ik op zo’n twintig evenementen en festivals per jaar. Het lukte me niet om mijn studie en werk te combineren. Ik ben daarom met mijn studie gestopt. Mijn vak heb ik echt in de praktijk geleerd.”

‘Ik ben heel nuchter. What you see, is what you get.’

Hoe zouden je collega’s jou omschrijven?

“Tijdens mijn sollicitatieprocedure zeiden ze dat ik een hands-on-mentaliteit heb. Nu staat dat woord tegenwoordig in bijna elke vacaturetekst, maar ik denk wel dat veel mensen mij zo zouden omschrijven. Ik ben heel nuchter. What you see, is what you get.”

Op welk project ben je tot nu toe het meest trots?

“Op de inspiratiesessie over de verslavingszorg die we onlangs hebben georganiseerd. Zorgverleners en medisch studenten konden zo nieuwe kennis opdoen en vragen stellen aan een verslavingsarts. 

Door corona vond de sessie online plaats. Ik heb een hele studio gebouwd op de zolder van kantoor. Hoewel er op technisch vlak nog een hoop beter kan, vind ik het heel tof dat we dit hebben kunnen en mogen doen.”

Wat is je grootste leermoment, oftewel: blauwe plek*?

“Als zzp’er was ik gewend om heel snel te schakelen. Bij TalentCare wordt ook snel geschakeld, maar niet zó snel.

Mijn collega en ik hadden de inspiratiesessie in eerste instantie eerder gepland. Technisch gezien was dat haalbaar, maar er was natuurlijk ook tijd nodig om mensen te werven. We werden daarom teruggefloten. Mijn les is dus dat ik mezelf soms wat moet afremmen.”

*Een moment van inzicht. Lees ook: https://wecaregroup.nl/blauweplekken/

Heb je nog andere lessen geleerd die je nu inzet in je werk?

“Als event marketeer moet ik regelmatig namens TalentCare naar buiten treden. Ik heb altijd achter de schermen gewerkt, dus dat ben ik niet gewend.

Ik volgde een training ‘spreken met impact’ om me hier comfortabeler bij te voelen. Tijdens deze training leerde ik onder andere hoe ik meer ruimte in kan nemen. Door ademhalingsoefeningen te doen en presentatietechnieken te oefenen, werd ik zelfverzekerder. Hierdoor sta ik er nu een stuk relaxter bij als ik een presentatie geef.”

Hoe ontspan jij na een werkdag?

“Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt. Als zzp’er was ik dan ook altijd aan het werk. Sinds ik in loondienst werk, heb ik ook weer tijd voor andere hobby’s. Zo heb ik in mijn vorige woonplaats een klimcursus gedaan. Inmiddels woon ik in Utrecht. Ik wil het klimmen of boulderen hier graag weer oppakken.”

Wat zou je nog graag willen doen bij TalentCare?

“Met collega’s grap ik weleens over een TalentCare-festival. Bijvoorbeeld als aanvulling op ons persoonlijk leiderschapsweekend. Met livemuziek, workshops en trainingen. Ik weet niet of het mogelijk is, maar het lijkt me heel tof!”

Event marketeer

Tom Fopma

Meer weten?
Neem direct contact met mij op!